Het hooggevoelige kind met een sterke wil. (boekreview)

Enkele weken geleden kocht ik het boek “Het hoogevoelige kind met een sterke wil.” van Janneke van Olphen. Het is het eerste boek dat Janneke voor volwassenen heeft geschreven over hooggevoelige kinderen met een sterke wil. Janneke is een deskundige op dit gebied, en ik heb al veel aan haar kennis gehad. Ik was dus ook vol verwachting toen ik het boek in handen kreeg…

Inmiddels ben ik al ruimschoots over de helft en vindt het fantastisch en heel verhelderend om te lezen. Ik heb me al eerder in de materie verdiept (door onder andere een workshop bij Janneke te volgen) maar wat ik ermee deed werkte wel, maar nog niet altijd even efficiënt. Waarschijnlijk kwam dat omdat ik zelf nog wat op moest ruimen en nog belangrijker, bereid was om zelf in de spiegel (van mijn kinderen) te kijken. En de (positieve) feedback te erkennen en mee te nemen, zonder mijzelf daarmee naar beneden te halen.

En nu heb ik dus het boek wat voor mij ook lekker overzichtelijk is. Waar ik telkens een stuk van lees, en vooral heel veel in herken. En wat ook iets met mij doet. In basis kocht ik het boek om het te gebruiken voor mijn kinderen, maar al snel kwam ik tot de conclusie (wat ik eigenlijk al lang weet) dat de basis bij mij (en mijn man) ligt. Waardoor ik sommige dingen voor mezelf wel confronterend vond. Er waren genoeg verbeterpunten voor mezelf zonder al te streng te zijn. Ik begreep nu waarom dingen liepen zoals ze liepen, en waarom ik dingen deed zoals ik ze deed. Heel bijzonder. Een soort van (h)erkenning. Maar ook tijd om écht verantwoordelijkheid te nemen. Door het lezen creëerde ik ook nog meer emphatie en begrip voor mijn kinderen, kreeg ik meer inzicht en zag ik verbanden. Waar ik ondertussen al veel plezier van heb gehad!

Voor wie is het boek bestemd, en wat kun je verwachten van het boek?

Het boek is geschreven voor (hooggevoelige) ouders die hooggevoelige kinderen hebben met een sterke wil. Om inzicht te krijgen in het gedrag van hun kinderen als gevolg van de combinatie van een sterke wil (strong-willed) en hooggevoelig. Hierbij maakt ze gebruik van het model van de innerlijke familie. Op een eenvoudige manier leer je hoe je met deze combinatie om kunt gaan, en zal het een positieve bijdrage leveren aan de harmonie binnen het gezin. Ik merk het zelf al heel duidelijk!

De methode die Janneke gebruikt is dus het model van de innerlijke familie. Iedereen bezit kwaliteiten en schaduwkanten van het innerlijk jongetje, het innerlijke meisje, de innerlijke vrouw en de innerlijke man. Welke allemaal onderdeel uitmaken van de innerlijke familie. En met de wetenschap en de uitleg kun je deze onderling gebruiken en inzetten om zo de kwaliteiten meer naar voren te laten komen, te belichten en te gebruiken. Om zo de positieve kanten te laten zien, wat weer een positief effect heeft op samenwerken, communiceren en de harmonie.

Het boek is als volgt ingedeeld:

Hoofdstuk 1: De persoonlijkheid en de innerlijke familie wordt uitgelegd. De innerlijke familie wordt eigenlijk aan je voorgesteld.

Hoofdstuk 2: De innerlijke kinderen. De kwaliteiten en de schaduwkanten van de innerlijke kinderen worden uitgewerkt. En er worden hierbij praktijkvoorbeelden gegeven.

Hoofdstuk 3: De innerlijke volwassenen. Ook hier worden de kwaliteiten en schaduwkanten omschreven, ook weer met praktijkvoorbeelden. En op welke manier je ze bij je kind in kunt zetten.

Hoofdstuk 4: Signalen van spanning leren herkennen.

Hoofdstuk 5: Spanning laten afnemen.

Hoofdstuk 6: Je kind laten meewerken.

De laatste hoofdstukken heb ik nog niet gelezen. Maar ik kan je het boek echt aanbevelen, ondanks dat ik nog niet alles heb gelezen. Janneke schrijft pakkend en duidelijk. Als je meer wilt weten over hooggevoeligheid in combinatie met een sterke wil dan is dit een must-read! Echt een boek van deze tijd. Dit boek is een cadeautje voor mijn kinderen, maar zeker ook voor mezelf. Ik leer veel over mezelf en durf er naar te kijken. Wat weer zijn weerslag heeft op mijn kinderen en vervolgens op de rest van mijn gezin.

Stel jezelf open en ga het lezen! Je zult er zeker geen spijt van krijgen. Ook als je geen strong-willed hooggevoelig kind hebt, maar dit zelf wellicht bent.

Veel leesplezier alvast.

Liefs Cindy